Dnes máme díky internetu celý svět na dlani.

V dobách, kdy ve své Tatře 87 brázdilo svět duo Zikmund s Hanzelkou, bylo tohle jiné.

Už od časů Emila Holuba celé generace kluků snily o cestách kolem světa, toužily dobýt jiné kontinenty, plavit se přes oceán, potkat s „domorodci“, zkrátka objevovat neznámé.

Dvojice inženýrů původně vyrážela do světa jen na propagační turné automobilky Tatra a československého průmyslu s cílem navázání obchodních kontaktů. Svoje zážitky z cest postupně začali sdílet, až se z nich stali reportéři, kteří díky svým článkům, fotografiím a spotům přibližovali lidem v socialistickém Československu obehnaném ostnatým drátem tehdy nedostupný svět. Reportáže a filmování zároveň pomáhaly výpravu finančně zajistit.

22. 4. 1947
Cesta do neznáma

Z Prahy vyjeli v roce 1947. Nejdřív do marocké Casablanky a přes Egypt a Súdán až do Etiopie. Jako první na světě pokořili autem Núbijskou poušť. Z Afriky se přesunuli do Jižní Ameriky, z Argentiny pokračovali až k americkým hranicím. Psal se rok 1950. Vzhledem k Hanzelkově zranění a železné oponě, která jim nedovolila pokračovat do USA, jejich cesta v Mexiku skončila.

Sláva cestovatelské dvojice ve vlasti postupně rostla. Nebylo divu. O 44 procestovaných zemích napsali několik knih, publikovali reportáže, účastnili se besed, přinášeli autentická svědectví o tom, jak lidé žijí jinde. Do roku 1968 stihli ještě cesty do Asie a Oceánie, chystali se do Austrálie.

Zvláštní zpráva č. 4, jejich společné kritické pojednání o Sovětském svazu z roku 1965, naštvala nejen české stalinisty, ale rozzuřila osobně i L. Brežněva. A když se oba prostřednictvím vysílání Československého rozhlasu otevřeně postavili proti okupaci v roce 1968, s životem na cestách byl nadobro konec. Co víc, byli definitivně „odsouzeni do nebytí“, jak často velmi trefně říkali. Československo ovládla normalizace. Na duo Z&H se mělo navždy zapomenout.

Jejich knihy se ale dál šířily samizdatem. Zikmund a Hanzelka byli pro spoustu lidí pojem. Stali se velkou inspirací pro mladou generaci, která navzdory totalitnímu režimu toužila také cestovat a poznávat celý svět. I proto si dodnes připomínáme jejich odkaz.

Po pádu železné opony na svou někdejší misi navázali, i když trochu jinak. Hanzelka onemocněl, takže Japonsko, Austrálii, Nový Zéland, ale i Sibiř nebo Srí Lanku navštívil Zikmund sám. Oba ale za své dílo dostali Cenu E. E. Kische a také českou Medaili Za zásluhy. Rok po Hanzelkově smrti v roce 2003 byl navíc Zikmundovi udělen čestný doktorát Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Řád Tomáše Garrigue Masaryka. A zaslouženě. Desítky tisíc metrů filmového materiálu, osvěta, publikace, vytrvalost – to je jen stručný výčet přínosu cestovatelské dvojice.

Cestovatelé Zikmund s Hanzelkou inspirovali celé generace. Touha po svobodném poznávání světa je pro nás důležitá i v současnosti. Přestože se na ně mělo zapomenout, inspirují dodnes.

Logo expedice

Společně s Expedicí Z101 jsme se rozhodli africkou expedici „zopakovat“ a vydáváme se po stopách pánů Zikmunda a Hanzelky. A protože vývoj technologií nahrává dřív netušeným možnostem, Miroslav Zikmund se jí bude moci zúčastnit. Díky nepřetržitému on-line připojení bude čestným virtuálním členem a partnerem Expedice Z101.

Stejně tak, jak bude expedice po vzoru pánů Zikmunda a Hanzelky objevovat Afriku, bude se i náš web plnit zajímavým obsahem. Nebudou chybět unikátní záběry z původní cesty Zikmunda a Hanzelky doplněné novými fotografiemi a nahrávkami ze stejných míst a spousta dalších zajímavostí. Není to ale poprvé, co se novodobí následovatelé cestovatelů Zikmunda a Hanzelky vydávají po jejich stopách. Už v roce 2018 procestovali po vzoru věhlasných cestovatelů Asii.

Pagoda Schwedagon je nejsilnějším místem víry v celé Barmě. Pagoda Schwedagon je nejsilnějším místem víry v celé Barmě.
Pagoda Schwedagon je nejsilnějším místem víry v celé Barmě. Podoba chrámu se nemění, stejně jako místní tradice, a tak jedinou reflexí vývoje doby je použití moderních informačních technologií na sloupech chrámů v podobě Full HD televizí.
Začátek cesty Galle Road v Colombu na Srí Lance v roce 1961 v kontrastu s rokem 2018. Začátek cesty Galle Road v Colombu na Srí Lance v roce 1961 v kontrastu s rokem 2018.
Začátek cesty Galle Road v Colombu na Srí Lance v roce 1961 v kontrastu s rokem 2018. Čínské investice v Colombu jsou značným developerským stimulem a město tak doslova roste před očima na rozdíl od periferií Srí Lanky.
Největší a nejkrásnější mauzoleum na euroasijské cestě. Největší a nejkrásnější mauzoleum na euroasijské cestě.
Největší a nejkrásnější mauzoleum na euroasijské cestě v roce 1961 vypadá stejně i dnes, jen vědci postupem času zjistili, že smog a prach v indickém ovzduší barví mramor Tádž Mahalu v Ágře do žluta.
Connaught Place v indickém Dillí byl označován jako přechod mezi starým a novým Dillí. Connaught Place v indickém Dillí byl označován jako přechod mezi starým a novým Dillí.
Connaught Place v indickém Dillí byl označován jako přechod mezi starým a novým Dillí. Dnes je to místo desítek moderních obchodů a západních fast foodů. Obyvatelé od roku 1961 dávno upustili od tradičních oděvů a směřují k módním vlivům ze Západu.
V Jordánsku je Mrtvé moře zdrojem vláhy, ale pro zbytek světa je místem rekreace a odpočinku. V Jordánsku je Mrtvé moře zdrojem vláhy, ale pro zbytek světa je místem rekreace a odpočinku.
V Jordánsku je Mrtvé moře zdrojem vláhy, ale pro zbytek světa je místem rekreace a odpočinku. Zároveň je s 430 metry pod hladinou moře nejnižším místem na zemi. V roce 1959 se spekulovalo o snižování jeho hladiny a v roce 2018 se ukázalo, že se jedná o reálný problém. K jeho studiu a zápisu poznámek jsme se nechali inspirovat panem Zikmundem.
Galatská věž je dominantou Istanbulu v části Taksim. Galatská věž je dominantou Istanbulu v části Taksim.
Galatská věž je dominantou Istanbulu v části Taksim. Její špičatá střecha byla přistavěna jen pár roků po návštěvě HaZ. A k čemu sloužila tato dominanta? Nejprve jako strážní věž Bosporu a potom jako požární věž dřevěného Istanbulu plného krys.
V údolí Bikká leží město Baalbek, jehož součástí je chrámový komplex zbudovaný Římany. V údolí Bikká leží město Baalbek, jehož součástí je chrámový komplex zbudovaný Římany.
V údolí Bikká leží město Baalbek, jehož součástí je chrámový komplex zbudovaný Římany. Byla to pýcha tehdejšího území Libanonu a jedna z nejočekávanějších zastávek expedice Hanzelky a Zikmunda. Jako dva kluci na cestě tehdy zachytili krásu chrámů i žen na jedné fotografii, a to samé se podařilo nám o 59 let později.
V roce 1959 byl Istanbul označován jako „brána Orientu“. V roce 1959 byl Istanbul označován jako „brána Orientu“.
V roce 1959 byl Istanbul označován jako „brána Orientu“, ale za 59 let se z města stala „metropole Orientu“ a přes Bospor je vidět, jak v asijské části města vyrostla jeho zcela nová zástavba s dominantním letištěm Sabiha-Gokcen.
V roce 1964 bylo expedicí Hanzelky a Zikmunda považováno za malý zázrak. V roce 1964 bylo expedicí Hanzelky a Zikmunda považováno za malý zázrak.
V roce 1964 bylo expedicí Hanzelky a Zikmunda považováno za malý zázrak, když pravoslavné kostely uvnitř Kremlu přežily Stalinovu dobu. V roce 2018 jsou nezměněné, ale i navzdory tomu, že je Kreml součástí UNESCO, některé budovy z areálu záhadně zmizely.
Jezero Issyk v Kyrgyzstánu. Jezero Issyk v Kyrgyzstánu.
Jezero Issyk v Kyrgyzstánu vyfocené v roce 1964 z vrtulníku ukazuje zbytky rekreačního střediska poničeného těsně před příjezdem expedice Hanzelky a Zikmunda. Od té doby se původní rekreační oblast nikdy neobnovila a jezero je zcela nevyužité.
Hazardní „pačinko“ je starou i novou neřestí Japonců, kteří u něj tráví nekonečné hodiny. Hazardní „pačinko“ je starou i novou neřestí Japonců, kteří u něj tráví nekonečné hodiny.
Hazardní „pačinko“ je starou i novou neřestí Japonců, kteří u něj tráví nekonečné hodiny. Na jednu stranu je to společenská interakce a na druhou stranu temná a zapovězená stránka japonské kultury. Padesát pět let přineslo rozvoj digitalizace, světelné efekty a hlasitou hudbu.
Shinjuku Station si expedice Hanzelky a Zikmunda spletla s hlavním nádražím v Tokiu. Shinjuku Station si expedice Hanzelky a Zikmunda spletla s hlavním nádražím v Tokiu.
Shinjuku Station si expedice Hanzelky a Zikmunda spletla s hlavním nádražím v Tokiu. Nebylo se čemu divit, protože tato zastávka odbaví každý den 3 900 000 cestujících na padesáti nástupištích, a to vše je ukryto pod zemí.
Tokijská věž je pravým odrazem Japonska. Tokijská věž je pravým odrazem Japonska.
Tokijská věž je pravým odrazem Japonska. Podle expedice Hanzelky a Zikmunda jsou Japonci učenlivý národ, který se rád učí a pak svoje učení zdokonaluje, dokud se nestane nejlepším. Ve své době nejvyšší stavba velmi připomíná Eiffelovu věž, ale je o více než 30 metrů vyšší. Tokio roste do výšky a minimální životní prostor hledá ve vyšších patrech.
Sloní chrám Goa Gajah na ostrově Bali. Sloní chrám Goa Gajah na ostrově Bali.
Sloní chrám Goa Gajah na ostrově Bali lákal expedici Hanzelky a Zikmunda svým vstupem do jeskyně, který místní pečlivě udržují. Plyne z nich totiž značná část příjmů zde žijících Balijců, kteří jsou přímo závislí na turismu.
Buddhistický chrám Borobudur. Buddhistický chrám Borobudur.
Buddhistický chrám Borobudur, postavený na hinduistických základech, byl středem zájmu zkoumání Hanzelky a Zikmunda na ostrově Jáva. Padesát šest roků dlouhé čekání mezi expedicemi a několik zemětřesení se na chrámu výrazně podepsaly, ale místní ochránci památek se snaží vše vrátit do původního stavu.
111 000 km

Celkově urazili během první cesty 111 000 kilometrů.

61 700 km

Z toho 61 700 připadalo na jejich slavnou Tatru 87.

10 000 litrů

Spotřebovali 10 000 litrů benzinu.

999 000 Kčs

Účet za cestu byl 999 000 korun československých.

1 290 dní

Cesta trvala 1290 dní.

42 zemí

Navštívili během ní 42 zemí v Evropě, Africe a Latinské Americe.

12x rovník

12krát překročili rovník.

61 700 km

Z toho 61 700 připadalo na jejich slavnou Tatru 87.

999 000 Kčs

Účet za cestu byl 999 000 korun československých.

42 zemí

Navštívili během ní 42 zemí v Evropě, Africe a Latinské Americe.

DALŠÍ
AKTIVITY

SVOBODA NENÍ SAMOZŘEJMOST